onsdag 5 januari 2011

Virkat upp ett prov....

Fick en bild skickad till mej på en jättefin grytlapp och efter den har jag försökt luska ut hur den är gjord.....

kom på att den måste vara gjord på detta sätt ......

en mindre och en större som man har fäster ihop.....

detta den mindre
= virka 2 varv som till en mormorsruta med rött garn, sen 1 varv vitt
nästa varv med början i ett hörn 7 dst med 2lm emellan , 1 fm i nästa lmb ( i vartannat hörn 7 dst och i de andra två hörnen 1 fm)
avlutas med ett picotvarv = virka 4 lm tag en sm i 1:a lm , 1 fm om lm i förra varvet

Den stora virka jag så här......

5 varv rött som en mormorsruta
1 varv vitt som mormorsruta
och sen vitt varv med 7 dst precis som på den lilla lappen ( men på denna virkar man dst i varje hörn)
avsluta med picotvarvet i rött

Fäst ihop i ena hörnet och virka dit en hank att hänga den i





10 kommentarer:

  1. Vad vacker den blev! Nästan synd att använda den som grytlapp. Blir en fin duk ju.

    SvaraRadera
  2. Hello där...
    Nu måste jag skratta här för jag håller på med den där oxå o har fått till beskrivningen tror ja o ska lägga ut snart. Måste renskriva den lite mer först bara o har tagit kort...hehe utan att vi visste om de så håller vi på lite med samma sak...fniss
    Allt väl? Tröttigt här.
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Men oj vad fin.. Du är otroligt duktig!

    SvaraRadera
  4. Nu är jag klar =) våra är inte helt lika och din blomma där är ju ursöt ensam, hela grytlappen är fin. Kram

    SvaraRadera
  5. Lite avis blir jag på de som kan. (ler)

    SvaraRadera
  6. Så fin, alldeles för fin att använda i köket. Kanske den ska hänga på köksväggen?

    SvaraRadera
  7. Det blir ju en riktigt fin liten julduk i stället för grytlapp.

    SvaraRadera
  8. Det var en annorlunda grytlapp. Tack för mönstertipset!

    SvaraRadera