lördag 15 januari 2011

Hem ljuva hem......

Ja nu backar vi tiden tillbaka några dagar till i måndags då det hämde som inte fick hända.......alla har ju sett och vet vad som hänt

Men denna måndag efter jag varit och njutit av massage skulle jag bara in och göra lite ärende, ut och handla lite garn hos Maria på Droppen och sen skulle jag hem och raska ut julen..... men inget blev av och idag nu när jag kommer hem är allt som det såg ut innan jag åkte.....får väl dirigera familjen så får vi hjälpas åt så gott det går, det kliar i fingrarna på mej att göra både det ena och andra , men jag får ta det lugnt

Hade också tänkt visa en del av de julsaker som jag tycker mycket om ..............

en sån här halm julbok hade vi hemma när jag var liten, min man fick den från sin morfar, det finns inte att få tag på längre, den är gjord av en riktig träställning, så som liten höll den att sitta på,
för några år sedan lämna jag in den för renovering och den fick fint skägg och nya band , plasta in den i sopsäckar och förpacka den väl och sen upp på vinden ............ det var inte lite förvånad jag blev när jag plocka fram den till nästa jul........ skägget var borta....... mössen hade lyckats komma in i påsen........... så nu får han va utan


Denna tomten fick jag för många år sedan av en kompis som gjort modellen själv och sågat ut och målat,,,,,,den sitter alltid över dörren till köket så ibland glömmer jag att plocka bort den

Denna krubba tycker jag så mycket om , den fick min man när han var liten, det är riktig sand vi ställer alla figurerna på och lite då och då får vi ta med oss lite ny sand från stranden för det blir alltid lite svinn varje år

Denna granen sydde jag för många år sedan och det är en riktig ljusslinga som ett ljus är instucket i varje broderade ljus


Denna har jag också sytt själv och är min lilla hustomte, och egentligen den ända julsak som hänger framme år från år

Ja nu är i allafall julen utraskad för denna gången här , bytte ju även ut bilden med Lisa Larssons adventsfigurer, den har gjort sitt för denna julen




6 kommentarer:

  1. Fina saker. Visst är det så att vissa saker är man mer glad för än andra. Jag gillar tomten som sover på säcken. Han är häftig.
    Ha en skön lördagkväll.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka fina julprydnader, vi har en hel del (inte roligt när allt skall packas ner) men jag har också några favoriter som du.

    SvaraRadera
  3. Skönt för dig att du kunde få bort julen så fort ändå, men det går bra när alla hjälps åt.
    Det svåra är att be om hjälp.
    Många gamla fina julprydnader du visar.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om halmbocken! Du får vara glad att mössen bara åt upp skägget och inte tuggade sönder själva halmen!

    SvaraRadera
  5. Eller hur? Vi brukar faktiskt ha den lite längre men nu ville maken få ut den barrande granen. Hoppas allt väl - efter omständigheterna- med dig!

    SvaraRadera
  6. Fina julsaker och bonaden är underbar!

    Ta det lugnt med foten det tror jag man har igen i längden.

    Agneta kram

    SvaraRadera