fredag 28 januari 2011

En dag jag har längtat till.........

Idag fredag och dagen då stygnen skulles tas bort, har längtat för att slippa dom ...........


kommunsköterskan Ingrid kom och plocka bort men...... ja, jag vet varför jag inte blev sjuksköterska eller undersköterska på landstinget utan bara blev undersköterska som jobbar i kommunen där vi som högst kan ge insulin, kolla blodsocker , linda ben och ev lägga om något litet sår

många stygn var det på båda sidor om fotleden , försökte att inte titta för jag vet vad som kan hända...... men det hjälpte inte ......bara tanken av att de skulle bort, gjorde inte ont, men.........ju fler som togs bort ju mer kallsvettig blev jag och svimmningen var inte långt borta, så en paus och en blöt handduk på pannan var ett måste, sen lugna det sej efter en stund


Yes ......nu är stygnen borta och jag mår som vanligt igen


Idag har jag sytt färdigt en duk med gammalt mönster , duken har jag fått av en väninna till min mamma som har en handarbetsaffär och hon håller på att rensar ur gammalt och då hitta hon denna.........färgerna har jag bestämt själv , behöver egentligen inte skriva vad det är för färger men 2 olika nyanser lila och silver och grått



Har inte gjort mitt favorit knäckebröd sen några dagar innan jag åkte in på lasarettet men igår kväll hjälptes Hilda och jag åt att göra det......... hur gott, nyttigt , lättgjort och odrygt som helst........behöver egentligen inte ha något på utan är lika gott att äta som det är.....

Här kommer receptet

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrö ( jag brukar använda oskalade, inbillar mej att de är nyttigare)
½ dl linfrö
½ dl rapsolja
½ tsk salt
2 ½ dl kokande vatten

Allt blandas och bres ut så det så gott som täcker ett bakplåtspapper
skär lagom stora bitar ( själv brukar jag ofta glömma det så jag brukar bryta mitt i lagom stora bitar)
Sätt in i 150 graders ugn
Gräddas 1 timma




om man vill kan man ju lägga till något annat , har jag pumpakärnor hemma lägger jag till lite såna också






11 kommentarer:

  1. Det måste kännas skönt att ha fått bli av med stygnen, även om det var lite läskigt. Hoppas att allt känns ok nu. Fin duk! Inte dumt med kontakter i handarbetsvärlden. Hoppas att du får en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Usch, det lät inte roligt att ta bort stygnen. Men bra att du kunde göra det hemma. Fin duk med roliga stygn.

    SvaraRadera
  3. O vad skönt att bli av med sömnaden !!! Det går framåt !!! Knäckebrödet ser himla gott ut. Ska minnas receptet !!! Ha en skön helg !! Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Du skulle smaka makens stenåldersbröd, nej, jag tycker inte om det men misstänker att du skulle gilla det!

    SvaraRadera
  5. Skönt att du är av med stygnen. Måste testa ditt knäckebröd nån dag. Det låter väldigt gott.

    SvaraRadera
  6. Jag är lika fjompig som du när det gäller sjukvård. Skönt att stygnen är borta och att det läkt bra.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Jätteskönt att stygnen är borta, nu är det bara resten kvar ( träningen :).
    Brödet ser väldigt gott ut, verkar vara LCHF recept.
    Kramen från Vävarfinken Mia

    SvaraRadera
  8. Skönt med stygnen väck. Brödet ser jättegott ut.
    Ha en skön helg, Kram

    SvaraRadera
  9. Vad gott och nyttigt det knäckebrödet verkar vara,det måste jag prova!
    Tack för receptet!

    SvaraRadera
  10. Ja vad skönt för dig att slippa stygnen. Det receptet tackar jag för för det ser både nyttigt och krispigt ut brödet.
    Finfin duk har du också fått till.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  11. Halkade in till dej via en annan blogg. Ha läst lite om vad du råkat ut för. Lider med dej och vet att det är jobbigt att inte kunna vara i full fart. Råkade ut för benbrott för 4 år sedan och fick inte gå på benet på 3 mån. pga det inte läkte som det skulle.
    Men vilken tur att du har handarbete att göra.
    Hoppas det blir bättre nu när du sluppit stygnen.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera