onsdag 11 maj 2011

Rabarberpaj och tovat........

Solen och värmen fortfarande kvar och idag känner jag faktiskt lite mindre ont i mitt ben!!!...... ska det äntligen börja vända, drygt har det varit, skönt att något börjar hända , hoppas det bara håller i sej

Igår skördade jag lite av mina första rabarber..... ja jag har ingen stor "hobbe" men det räcker för att göra någon paj lite då och då

Ja en paj blev det ...... receptet kommer här

Pajdeg:

150gr smör
3 dl mjöl
knappt 1 dl socker
1 ägggula

Allt blandas och knådas ihop till en pajdeg
tryck ut i en pajform och tryck upp lite deg mot kanterna inte för högt upp

Lägg i bär vilka man vill nu hade jag rabarber, men hallon , blåbär , björnbär ja man kan ta vad man vill

1ägg + äggvitan från ägget i pajdegen
1½ dl socker
1 msk mjöl
Allt vispas ihop och häll över pajen , tryck ner den uppvikta kanten lite


Sätt i 200 gr ugn ca 30 min

Hade lite "stickcafe" med Lena och då kom pajen "väl till pass "..............

Fick även mina vantar som jag börja med för ett bra tag sedan klara, så nu är de tovade och ska läggas undan för de ska bli till julklapp...... det är nog första gången jag är klar med en julklapp så tidigt .
Men det var så kul att sticka och tova......








9 kommentarer:

  1. himlars vad tidig du är med julklappar men lika bra o bärja i tid men fin klapp blev de ju =). Gottigt med paj.
    Jamen visst e de häftigt att få kika in i livet i en holk lite o vilka stora munnar dom har fniss
    Kram

    SvaraRadera
  2. Rabarberpaj=vår! Så gott! Skoj att vara klar med en julklapp redan men jag har lite svårt att tänka på julen nu.
    Solskenskramar.

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet på pajen. Jag tänker baka något gott till helgen med rabarber i. Har en favoritkaka som jag fått receptet av min svärmor. Kanske ska lägga ut receptet på bloggen (eller om jag gjorde det förra året, minns inte)
    Skönt att det känns bättre i ditt ben i dag.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fina vantar som kommer godt med på kalde dager. Og rabarbrapaien er smaskens :) takk for oppskrift; har skrive den ned i bakeboka mi; :))

    SvaraRadera
  5. Vad bra om du blir bättre i benet! Inget är värt mera än en frisk kropp.
    Rabarberpaj har jag inte ätit på flera år, vad jag kommer ihåg. Kanske man kan köpa rabarber i mataffären? När mina föräldrar flyttat från huset, har dom inte rabarber längre.
    Härligt fina vantar. Vill lära mig tova.

    SvaraRadera
  6. Ja, tack för ett väldigt trevligt stickcafé med mat & paj - vilken lyx en vanlig tisdag!
    Kram, Lena

    SvaraRadera
  7. Sååå gott med rabarberpaj !! Det ska bli här snart också. Vad häftigt att bli klar med en julklapp redan. Skulle vilja jag med. Familjen är stor och det blir lite hetsigt närmre jul.Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Nu är det andra bloggen på en liten kort stund, som skriver om smaskiga rabarberpajer! Så sugen jag blir!
    Så bra att redan ha julklappen färdig, fina vantar!

    SvaraRadera
  9. Har testat att tuva en liten väska och blev riktigt nöjd! Dina vantar är dock mycket finare! :)
    Paj äter inte jag f.n annars ser den mumsig ut! Hoppas blogger fortsätter fungera nu...

    SvaraRadera