tisdag 17 maj 2011

Haft kurs i knyppling

Ojoj va dagarna flyger fram, har flera projekt på gång men inget klart .... som vanligt kan jag inte hålla mej till bara ett och göra klart...utan behöver ha den där lilla omväxlingen

Men iallafall har jag lovat att hålla i en privat knyppelkurs så igår kväll hade vi första gången, 3 duktiga och lättlärda elever..... tog aldrig med min egna knyppeldyna för jag tänkte att det blir nog inte så mycket knypplat för mej ............men nästa gång tar jag med den, för nu blev jag riktigt sugen på att knyppla igen

Börja med den första lilla spetsen "Udd och stad" som man alltid börjar med .... bara 6 par pinnar eller 12 pinnar inte så mycket att hålla reda på.......nästa vecka blir det en annan och några pinnar till att hålla ordning på



Helgen som var hade vi så fint väder Janne var i skogen och såga ner några träd och jag var hemma och förberedde för lördagskvällen då våra grannar skulle komma in på lite Sushi och så gjorde jag en tårta, en av min mans favoriter Succetårta heter den föresten




Här kommer receptet




Succetårta




Bottnar:




Vispa 4 äggvitor till hårt skum


Rör försiktigt ner 1 1/4 dl socker och 125g mald mandel


På två plåtar bredes smeten ut till 2 runda bottnat ca 20-25 cm diameter


Sätt in i 175 gr ugn i 10-15 min




Krämen:




4 äggulor


1 dl socker


1 dl grädde


125 gr smör




Till krämen vispas äggulor och grädde tillsammans i en kastrull och låt sakta sjuda på svag värme tills krämen blir tjock


Ta då av den från plattan och blanda ner smöret och rör tills det smält


Ställ den sen kallt


Bred sen krämen mellan och över och strö flagad mandel över







I kväll är det dags för ännu ett Party hemma hos en jobbarkompis Living and room spännande att se vad de har återkommer om det


Ha en härlig kväll






7 kommentarer:

  1. Åh, en gång i ungdomen, var det en äldre dam som lärde oss barn knyppla det enklaste mönstret. En sån kvinna som hade tid och tålamod att visa oss lite grann av allt man kan göra. Glömmer aldrig tjusningen när man fick sätta i en knappnål. Tårtan ser god ut, skriver av receptet. Hoppas sonen fick en fin nationaldag i Norge.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte haft min knyppeldyna framme sedan kursen jag går på tog slut för terminen, men nu känner jag att jag saknar det. Men det är så fullt med saker att göra om våren! Det får blir bättring på det för det är ju så kul!

    Vilken god kaka det verkar vara!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du har knyppelkurs. Det är ju bra att föra traditionen vidare. Tårtan ser jättegod ut !! Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Knyppling är allt en stor konst!!

    SvaraRadera
  5. Tårtan ser smaskig ut. Duktig du är som lär ut knyppling, fast du är duktig på annat med så som jag skrev en gång så skulle du vara en toppenbraig syslöjdslärare ;*) Kram

    SvaraRadera
  6. Tårtan ser riktigt smarrig ut!
    Vad bra att du vågar dej på att vara lärare för knyppling. Det är ju en sak att själv göra och en helt annan sak att lära ut. du lyckas ju med det mesta.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Är lite nyfiken på vart du bor och vart du har kurser... om det är i närheten är jag väldigt intresserad.
    Jag nås lättast på mail: malin@byklargren.se/malin.klargren@spray.se
    MVH//Malin Klargren

    SvaraRadera