tisdag 1 mars 2011

En vår bukett......

1 Mars och första dagen på första vår månaden, och det fira jag faktiskt med att gå utanför dörren för första gången sen 15 jan då jag kom hem från lasarettet och hämta posten, inte utan jag kunde känna lite vår ,,även om solen lyser med sin frånvaro


Har gjort tulpaner i dag som jag satt i en vas tillsammans med mina videkissar.............


Så här gör man tulpanerna

klipp ut rundlar ca 20 cm diameter av färgat satintyg


vik den på mitten


vik så här....
och sen så den ser ut som en strut , viktigt att spetsen blir spetsig och struten har 6 tyglager ovanpå varandra

räkna tre lager ner och sätt nålar längs tygkanten genom alla tre tyglagren du håller om

sy en rynktråd ca 1 cm från överkanten och dra åt lite + ta bort nålarna


fyll med lite fyllnadsvadd , stoppa löst

stoppa i en stjälk av ståltråd, smal pinne
och drag åt och vira tråden runt och fäst

ta grön blomstertejp och börja vira vid blomslutet och neråt pinnen , dra åt tejpen lite så den inte viras för löst



till blad har jag något som heter fantasirep som jag vecklat ut och klippt till som formen av ett blad

när man tycker det är lagom att fästa bladet vid stjälken så virar man tejpen om bladet ända ner till stjälkens slut


bladet har jag klippt så det är ca 30 långt














8 kommentarer:

  1. Nej men oj vilka fina tulpaner du gjort. Ser riktigt äkta ut så här på bilden..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. provar igen att skicka kommentar.
    Fina tulpaner, och fin beskrivning! Vad roligt att du kan gå ut lite igen, då går det framåt med läkningen.

    SvaraRadera
  3. Jag trodde det var riktiga tulpaner du hade i vasen. Så fina. Du har så många fina tips här på din blogg.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Gu´ vad fina !! Så enkla dessutom. Jättemycket tack för beskrivningen av Barbiekl.!!! Ska bli en sådan. Det kändes väl bra att komma ut och gå lite. Fy vad drygt det måste ha varit för dig. Tur att du har ditt handarbetsintresse. Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Skönt att du kunde komma ut igen. Tur att du haft att göra under tiden annars hade du väl lessnat totalt.
    Vilken fin vårbukett och så hållbar.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så härligt det måste kännas att äntligen få gå ut! Nu ska det väl bli lite mildare väder - och soligare - framöver, så då hoppas jag att du kan njuta riktigt mycket. O, så fina tulpaner du har gjort! Tack för beskrivningen. Kram!

    SvaraRadera
  7. Kanonfin bukett!!!
    Du är så påhittig o kommer med nya roliga saker och idéer ju. Jag tänkte göra några videkvistar men måste ha lite tejp i rätt färg ;*)

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig bukett du har gjort. Ska jag testa någon gång när jag hittar ett passande tyg :)

    SvaraRadera