torsdag 27 oktober 2011

Flyttfågelspår eller fågeltramp

För ett tag sedan skrev jag om att jag på Stickcafet jag går på varje vecka skulle få lära mej  att sticka flyttfågelspår / fågeltramp. 
Hade ju ingen aning hur man gjorde det, så sagt och gjort köpte jag garn stickor 10 och nu håller jag på  
så här gör man

Varv 1: 1 kantmaska, *1 rm, 1 m lyfts som om den ska stickas avigt och garnet läggs bakom maskan*, * – * upprepas varvet ut, avsluta med 1 kantmaska.
Varv 2: Sticka räta maskor över hela varvet. Alla jämna varv stickas räta.
Varv 3: 1 kantmaska, * lyft 1 maska, 1 rät maska*, upprepa * – * varvet ut, avsluta med 1 kantmaska.
Varv 4: Sticka räta maskor över hela varvet.
Upprepa varv 1 – 4 så långt du vill.

Inget att ha med sig på ett stickcafe för det gäller att hålla lite koll så man stickar rätt ....lätt att glömma bort vilket varv man ska sticka antingen varv 1 eller varv 3 så jag brukar sätta en markering på varv 3, men det blir nog bättre när man kommer in i det , ska ju sticka en bra bit till.

Det är tänkt att bli ngt att ha runt halsen





Badrummet ja , inte blev det klart i helgen , inte denna heller, men igår kunde vi iallafall börja duscha ...... så skönt det var....... att efter 4 veckor utan dusch hemma , slippa att åka iväg utan bara ta en dusch här hemma Underbart!!!! Rörmokaren gjorde allt sitt i går , på måndag kommer elektrikern och gör sitt så vi får lite lyse, som det är nu får vi duscha med öppen dörr för att se .....vill man inte det får det bli en dusch innan det blir mörkt. Men i morgon ska Janne (mannen ) och Putte (sonen som är snickare ) hjälpas åt att sätta upp garderober och lister.
Det tar ju alltid längre tid än man tror för det är inte alltid allt klaffar perfekt

8 kommentarer:

  1. Snyggt mönster med fågelspår. Och det där med hantverkare......de tar tid på sig. Tur att ni kan börja duscha i alla fall. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Allting ska alltid ta längre tid än man trott från början, och längre tid än planerat, det måste vara en naturlag! Jättefint stickmönster du fått lära dig i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Skönt att ni närmar er slutet av badrumsrenoveringen.
    Vad snyggt det blir med fågeltrampen, jag tror jag ska sticka en liten provlapp bara för att känna mig för hur, alltid roligt med nya tekniker.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Använde du så grova stickor som nr 10??

    SvaraRadera
  5. Fast jag tycker inte det är så farligt när det är vanligt kaos (alltså inte katastrof), det är lite spännande och sen när det är klart så är det som ingenting! Eller hur!
    Fågeltramp verkar kul! Men svårt.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Jättesnyggt mönster! Blir den en LILA halsduk måntro?
    Ha en go helg nu när du äntligen kan duscha hemma:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Fågeltrampet ser jättefint ut och färgen är läcker.
    Skönt att du fått duscha hemma nu då..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Härligt att ta en dusch bara sådär.
    Vilket fint mönster det blir av fågeltrampet. Ser fram emot att skåda resultatet. Lila så klart, ha, ha.
    Kram

    SvaraRadera