lördag 14 december 2013

14 december Hudkräm

 
 
Idag är det regn och rusk
 
då passa jag på att göra lite hudräm på morgonkvisten
 
perfekt att ge bort i julklapp
 
och bra salva mot torra händer ,fötter ,läppar mm
 
sen min syster fick en burk av mej har inte fått munsår, vilket hon fick några gånger / per annars
 
Ja hur gör man då .....
 
hur enkelt som helst
 
ekologisk olivolja
bivax
och ev eterisk olja ...jag har lavendel, men det är inte ett måste
 
 
 
 
man smälter
 
1del bivax
3 delar olja
i vattenbad
 
snär det smält kan man droppa i den eteriska oljan  3-5 droppar / 25g
 
 
sen är det bara att röra och röra  med en sked till den stelar
 
 
 
 
då fyller man på rengjorda små burkar
 
 
något man ska tänka på eftersom den inte innehåller några konserveringsmedel  är att man ska va npga med handhygienen innan man stoppar fingrarna i den.
 
man kan också använda en träspatel
 
förvara den med fördel i kylskåp
 
när man smörjt sig med krämen dröjer det en liten stund innan den sjunker in i huden, men i gengäld sitter det bra på även när man tvättet händerna under dagen
 
Har man väldigt torra händer /fötter kan man sätta på rikligt till natten

1 kommentar:

  1. Tack för receptet. Det här måste jag testa. Jag har otroligt torr hy och behöver smörja fötter och händer hela tiden.
    God fortsättning på julen.

    SvaraRadera