onsdag 24 augusti 2011

Hilda och jag har varit ute på vår årliga resa



Ja då var det deags för Hildas och min årliga lilla tripp uppåt landet..... ni som känner mej vet vart det det brukar bli , man kan se min lilla favoritstad skymta fram långt därborta.
Ja vad är det nu för stad
Knypplingens lilla Mecka Vadstena, ett måste för mej att åka dit en gång om året och det inhandlas alltid något eller några nya mönster varje gång.
Blev en runda på Svenska Spetsars lilla butik och sen själv klart till Elsa Petterssons Spetsbutik


åker man in till Gamla Linköping finns det det Knyppelboden som säljer både spetsar och mycket bilder som man kan knyppla

 
Blev en liten fika på Ragnar Dahlbergs cafe , han hade ju Gokväll program för många år sedan på Tv
ett litet mysigt cafe där man kan sitta antingen ute i trädgården eller inne där det är inrett och möblerat i gammal stil 
Påminner mycket om ett fint cafe vi har här i Kalmar som heter Kulzenska caffet  som jag verkligen  rekomenderar om man gör ett besök  om man är i Kalmar och vill ta sej en fika
( ja ha där fick man in lite reklam också)


Hos Elsa Petterson köpte jag dessa mönster ......lite kul är att mönstret på Sländan  gjordes för första för 90 år sedan men det är först nu som den har tryckts upp och börjat säljas.


Ja det blev inte bara knyppelmönster , kunde bara inte hålla mej från garnhyllorna när vi var i en annan affär så dessa garnen blev det.


Nu var det inte bara Vadstena  och Linköping vi var i utan i Motala  hälsa vi på min mans moster och övernatta och på hemresan  gjorde vi ett antal stopp som Gränna , Eksjö och Vetlanda..... alltid roligt att shoppa lite i en annan stan än sin egna.

9 kommentarer:

  1. Fina knypplingsmönster du köpt, ska bli roligt att se resultatet när du knypplat dem. men det polkagrisar inhandlade i Gränna?
    Kram!Q

    SvaraRadera
  2. Oj,oj vad det skall jobbas här då! :) :)

    SvaraRadera
  3. Roligt med en liten resa innan hösten. Mycket fint blev det köpt ser jag, blir spännande att se resultatet. Ha en fin helg, här regnar det...

    SvaraRadera
  4. Vadstena är verkligen en fina stad, det har hänt att jag åkt dit och gått i kloster ett par dagar ibland. Nästa gång skall jag titta in i knyppelaffärerna.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Vadstena är en så fin stad! Vi har också varit där och naturligtvis handlade jag knyppelmönster. Vi var även på ett museum som visade både nytt och gammalt i knyppling. Flera grejor gjorda av Jana Novak. hon har så fina saker.
    I Eksjö vet jag att det finns en liten fin garnaffär och i Gränna blev det väl polkagrisar.
    Kram

    SvaraRadera
  6. O vilken trevlig utfärd. Det är pittoreskt där minsann. Och fina saker fick du med dig hem. En riktig kalasutfärd. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Så fint det såg ut där! Det lät som en mysig utflykt. Så nu får vi se många nya handarbeten framöver...

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt det låter! Vadstena är ju såå vackert! Måste ses snart! Kramar, Lena

    SvaraRadera