fredag 8 oktober 2010

Nu ska jag inte behöva frysa om fötterna.......

Stickat mej ett par strumpor i lite tunnare ullgarn så nu ska jag inte frysa om fötterna

ett så enkelt mönster , men eftersom det är melerat garn så syns själva mönstret så väl men jag har stickat vriden resår kan man säga, och strumpan har ingen häl

I detta tunna garn som jag använde, (stickfasthet 30 maskor x 42 varv = 10 cm) så la jag upp 64 m fördelat på 4 strumpstickor (=16 maskor per sticka) och sockorna passade alla familjemedlemmar, förutom min lilla gubbe - så de blir mkt töjbara, men ändå med bra passform.

Varv 1-8: *2 rm, 2 am*
Varv 9-16:*1 am, 2 rm, 1 am* upprepas i 8 varv
Förskjut resåren hela tiden. 1 m i taget/var 8:e varv och så håller du på så tills du är nöjd med längden på sockan

Tåminskning:
1:a minskningsvarvet: sticka 2 am tillsammans, varje gång över de am.
Sticka 7 varv (*2 rm, 1 am*)
2:a minskningsvarvet: sticka 2 rm tillsammans, varje gång över de rm.
Sticka 7 varv (*1 rm, 1 m*)
3:e minskningsvarvet: sticka 2 rm tillsammans oavsett, hela varvet ut.
Tag av garnet & trä det genom resterande maskor, med nål. Dra åt och fäst tråden inåt.
ps...jag forsatte sista minskningen, lite längre, så det blev färre maskor kvar på slutet..





1 kommentar: