söndag 11 april 2010

Pröva på något som jag gjort för länge ,länge sen......

För många år sedan när jag gick i skolan fick jag prova på att göra en grytlapp i krokning, man kan säga att det är ett litet mellanting mellan virkning och stickning . Hittade denna grytlapp , men jag kommer inte ihåg om det var när jag jag på mellanstadiet eller på högstadiet jag gjorde den, så jag tänkte måste se om jag fortfarande kommer ihåg hur man gör ..............

Restgarn och den speciella virknålen ( som en virknål fast den har mycket längre skaft) hade jag redan så det var bara att sätta igång.....................

Krokning går till så att man lägger upp maskor precis som när man virkar .......
  1. sen i varje luftmaska lägger man upp en maska så hela virknålen blir full av maskor
  2. nästa varv maskar man av
  3. varvet där på lägger man upp maskor igen ...... och så håller man på
Men för att känna mej riktigt säker på att jag gjorde rätt gick jag in på Youtube som är riktigt bra ..... där kan man söka på allt (nästan) och så får man se på film hur man gör....

kolla in här är länken till hur man gör krokning

1 kommentar:

  1. Jag krokade en grillvante när jag gick i skolan,tror jag har kvar den, mönstret till den har jag i en mönsterbok som jag ropade in på tradera. Åhhh kära gamla minnen.......

    SvaraRadera