tisdag 9 mars 2010

Sidenbroderi Del 2

Igår när jag skrev så nämnde jag bara att man syr med sidenband inget mer ...... det finns band i olika bredder som man syr med men de vanligaste är de som jag visar på bilden här nedan 4 mm och 7 mm. Det finns både äkta sidenband och azlonband att sy med , azlonbanden är lite billigare då de smala kostar 5 kr /meter, breda 10 kr metern, medan sidenbanden kostar 10 kr metern för smala . Själv syr jag mest med azlonband . De sidenband som man kan köpa tex på Panduro är mycket tjockare och stelare och inte så smidigt att sy med , de kan jag använda om jag syr spindelrosor för att rosen inte ska bli så kompakt. Man kan även använda sej av Organza band har ingen bild på det men det kan vara bra till någon blomma vingar till någon insekt , fjäril mm

Bilden visar lite hur jag gör för att inte sy in rispappret.....

Sist när broderiet nästan är klart så syr jag in lite pärlor här bara ett litet urval , det är bara att låta fantasin flöda efter eget tycke och smak, det är det fina ingen tavla blir lik den andra....



Så här kan det färdiga resultatet se ut ....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar