måndag 8 mars 2010

Hur börjar man på när man ska sidenbrodera..........

Jag har visat tavlor jag sytt i sidenband ........
skrivit lite var man använder sig av för något......
men aldrig riktigt visat hur man börjar på ........

Först ritar man alltid upp mönstret på antingen väven direkt eller som här på ett rispapper , liknar mönsterpapper fast det är nog lite tunnare

Sen spänner man fast allt i en sybåge och det är ett måste för att stygnen ska bli så släta och fina, så de inte drar ihop sej

Jag brukar alltid börja att sy stjälkarna till blommorna i stjälkstygn och oftast använder jag moluinegarn 3 trådar av 6 . Ibland har det hänt att jag har tagit sidenband , men jag kan tycka att det kan va snyggt med lite blandning av garn och band

Mönstret jag ska sy har några rosor och för att få rosorna (spindelvävsrosor) bra syr jag i en hjälptråd jämt fördelat över cirkelen så att man kan trä sidenbandet upp och ner mellan hjälptrådarna

Efter hand brukar jag klippa bort små bitar av rispappret, lättare att få bort innan man syr över det.
Sen är det bara att börja på med rosen , knyt en knut i slutänden och och dra igenom nålen till framsidan av broderiet i rosens mitt och börja trä bandet upp och ner mellan hjälptrådarna
och trä runt , runt och man slutar när man är nöjd och tycker att rosen blivit bra , lagom storlek och att man inte ser hjälptrådarna längre




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar