måndag 15 februari 2010

Knypplade spetsar

Igår visa jag ett hjärta som jag knypplat......

Sen jag var 18 år har jag velat lära mej och knyppla, men har inte blivit av förrän för ca 6 år sen då jag tog tag i det hela och anmälde mej till en kurs och gick 5 terminer.

Från början knypplade man ju bara spetsar men nu kan man knyppla nästan vad som helst som tex blommor, tomtar , bilar, ballonger, fåglar ,hus mm.

För 3 år sedan åkte jag upp till Vadstena och köpte mej den bästa knyppledynan som finns , kostar över 6000 kr....., men bra är den, det som är det fina med den är att man kan snurra på den mörkblå delen. På bilden har jag en platta i mitten annars har jag en rulle som jag mest använder.

Bild på den här nedan där jag knypplar en spets som jag sen ska fälla in en linnetyg i mitten.....


Här ett litet smakprov på lite spetsar jag fick göra när jag lärde mej, men det är ju egentligen inte det jag tycker är roligast att knyppla utan det är bilder dvs blommer , tomtar ,djur hus mm


Här en liten ljusmanchett ..........




Visar mer av annat jag knypplat imorgon...



1 kommentar:

  1. Hej, vad roligt att du äntligen började med något du verkligen velat lära dig......Jag har också alltid "älskat" spetsar och du framför allt
    de vackraste av dem alla: De knypplade.
    Jag nöjde mig med att samla på de ljuvliga spetsarna.
    Nu har jag en Hemsida, Internetaffär där jag visar en bråkdel av spetsarna och en massa andra vackra antika textilier. Så det finns något för alla som uppskattar välgjort hantverk!
    Välkommen in och titta på Lavendela
    Britt

    SvaraRadera