måndag 8 februari 2010

Frivoliteter

Jag har tidigare visat lite som jag gjort i frivoliteter , men jag vet inte om alla vet vad det egentligen är , det påminner väldigt mycket om virkning och visst använder man sej av en virknål men det är då man sammanlänkar ringarna man knyter.

Frivolitet är en gammal teknik som man så tidigt som slutet av 16oo - talet men då var det i primitivare former , men det var främst under rockokotiden som det var som mest populärt och det var de högst uppsatta kvinnorna som höllt på. Det var enkelt och de kunde under tiden ägna sig åt att tala om dagens små skandaler, men vektygen var klumpiga och kvaliten på garnet dåligt så det glömdes det bort igen och i mitten av 1800-talet togs det upp igen men det var först efter 1920 - talet det tog riktig fart för det gjordes smidigare skyttlar och kvaliteten på garnet blev bättre. Flera böcker har kommit ut och frivolitetkonsten har utvecklats hela tiden.

Främst använder man sig av en eller två små skyttlar som man virat garn om och så "slår" man knutar och picoter och drar ihop till ringar och bågar mellan ringarna.
På bilden här under ser du vad man behöver..... lätt att ta med , tar ingen plats och enkelt när man kan det och man kan göra mycket fint..... inte bara dukar utan även smycken mm. Återkommer med mer saker senare



Här en liten mobil........som jag har hängande i mitt fönster


Här ett lite smakprov av lite olika små dukar jag gjort , har lite förkärlek till att sy in ett linne
tyg i mitten......

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar